Uszkodzenie boczne opony podczas parkowania – czym może skończyć się uderzenie kołem w krawężnik?

Uszkodzenia opony powstają najczęściej na powierzchni bieżnika – przebicie jest zwykle efektem najechania na gwóźdź czy inny ostry przedmiot. W takiej sytuacji, jeżeli dziura nie jest zbyt szeroka, wystarczy odwiedzić pierwszą lepszą wulkanizację – w większości przypadków wystarczy oponę załatać. Czasem jednak uszkodzenia pojawiają się na ścianie bocznej opony – np. wskutek uderzenia kołem w krawężnik podczas parkowania równoległego. Wówczas sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana. Czy można naprawić i użytkować oponę, w której doszło do uszkodzenia bocznego?

Rodzaje uszkodzeń na boku opony

Opony samochodowe są w stanie zapewnić nośność wystarczającą, aby utrzymać ciężar samochodu. Jest to możliwe dzięki ciśnieniu powietrza w kole, ale również dzięki konstrukcji ściany bocznej. Dlatego uszkodzony bok opony może mieć znaczny wpływ na spadek bezpieczeństwa jazdy. To, jak bardzo uszkodzenie boku opony jest groźne, zależy od jego rodzaju:

  • wybrzuszenie, czyli tzw. bąbel – bąble tworzą się na boku opony, jeżeli dojdzie do uszkodzenia konstrukcji wewnętrznej. Guma pozostaje nienaruszona, ale przez zniszczony szkielet ściana boczna nie może utrzymać swojego kształtu; 
  • przecięcie gumy – dochodzi do niego, gdy bok opony przejedzie przez ostrą krawędź krawężnika. Wówczas konstrukcja wewnętrzna jest zwykle nienaruszona, ale fragment gumy odstaje od ściany bocznej. Jeżeli odcięty fragment odpadnie całkiem, to pojawia się ubytek;
  • pęknięcie – pęknięcie pojawia się zwykle na starszych oponach, w których procesy starzenia obniżyły wytrzymałość gumy – może ona pęknąć nawet bez uderzenia. W takim przypadku na powierzchni ściany bocznej widoczna jest szczelina lub wiele szczelin;
  • otarcie – to powierzchowne uszkodzenie, które ma przede wszystkim wymiar estetyczny. Lekkie otarcie ściany bocznej o krawężnik pozostawia ślad na warstwie gumy, który zwykle nie stwarza żadnego zagrożenia i nie wpływa na wyważenie, przez co nie wymaga żadnej ingerencji.

Czy można naprawić oponę uszkodzoną na boku?

Zasadniczo naprawa opon uszkodzonych na boku nie jest praktykowana w ogumieniu do aut osobowych. Uszkodzenia boczne naprawia się metodą „na gorąco” przede wszystkim w oponach specjalistycznych – np. do maszyn rolniczych. Jednak ten rodzaj usługi świadczy znikoma liczba serwisów wulkanizacyjnych – to dużo bardziej złożona i czasochłonna metoda naprawy, więc jest też bardziej kosztowna i rzadko się opłaca w wypadku opon osobowych.

W przypadku niewielkich przecięć naprawa może być wykonalna, jeżeli znajdziemy odpowiedni serwis – wówczas wulkanizator sklei „na gorąco” odstający fragment gumy, o ile przecięcie nie jest zbyt znaczne. Jednak większość uszkodzeń ściany bocznej dyskwalifikuje oponę z naprawy. Z dalszego użytkowania należy bezwzględnie wykluczyć opony: 

  • z bąblami lub innymi naruszeniami konstrukcji wewnętrznej, 
  • w których włókna konstrukcji wewnętrznej są widoczne na zewnątrz,
  • ściana boczna została przebita na wylot,
  • przecięcie pojawiło się w pobliżu wcześniej naprawianego punktu na powierzchni ściany bocznej,
  • uszkodzeniu uległa stopka opony,
  • guma jest popękana,
  • bieżnik jest ukruszony lub wytarty nierównomiernie.

Wykonanie naprawy „na gorąco” zajmuje minimum kilka godzin, przez co jego cena jest znacząca. W efekcie korzystniejsze okazuje się zwykle kupno nowej opony – szczególnie jeżeli uszkodzony egzemplarz ma już pewne oznaki zużycia. Ponadto po naprawie opona może być trudniejsza w wyważeniu. Dlatego najlepiej unikać kontaktu kół z krawężnikiem, a w razie konieczności zachować większą ostrożność w trakcie parkowania.